Als je vanuit huis werkt, is het natuurlijk belangrijk om een prettige werkomgeving te creëren! Zo voel je je het best tijdens je werkdag én ga je vol concentratie aan de slag. Er zijn verschillende zaken om op te letten bij het inrichten van een goede thuiswerkplek: lees snel verder voor belangrijke tips.
Goede ventilatie op je thuiswerkplek
Gezonde lucht in de ruimte waar je werkt is dé manier om voor meer concentratie te zorgen! Merk je dat het je maar moeilijk lukt om lang en goed door te werken? Grote kans dat dit komt door ongezonde lucht in de ruimte – waarschijnlijk wordt de kamer waarin je werkt niet goed geventileerd. Tijd voor verandering! Met kwalitatieve ventilatie in de kamer zorg je ervoor dat je de juiste lucht binnenkrijgt: zo voel jij je op je best tijdens je werkdagen. Regel het liefst mechanische ventilatie in je werkkamer, waarmee de vervuilde binnenlucht continu wordt vervangen door verse buitenlucht. Zo hoef je dus ook niet steeds het raam open te zetten: wel zo prettig op koude en regenachtige dagen. De verse lucht komt binnen via een slim ventilatiesysteem, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen!
Zorg voor de juiste meubels voor het thuiswerken
In zakelijke kantoorruimtes werk je aan een goed bureau en op een comfortabele stoel. Bij thuiswerken is dat net zo belangrijk! Zo heb je een ergonomische bureaustoel nodig, om er zeker van te zijn dat je de juiste houding aanneemt tijdens je werkuren. Laat de stoel het liefst verstellen op maat, om precies op de goede manier te zitten. En ook een bureau van kwaliteit is belangrijk. Overweeg bijvoorbeeld om een zit-sta bureau te nemen: zo kun je staan en zitten afwisselen, om voor meer variatie te zorgen. Verder is het belangrijk dat je voldoende ruimte voor je armen hebt op je bureau. Een tafel die te klein is, kun je maar beter wegzetten. Je ellebogen en onderarmen hebben namelijk ondersteuning nodig: ook belangrijk voor de juiste zitpositie aan je werktafel.
Creëer een rustgevende omgeving om in te werken
Ten slotte is het essentieel om in een rustgevende omgeving te werken. Zorg bijvoorbeeld dat er zo min mogelijk geluid in de ruimte binnenkomt, om afleiding te beperken. Ook voldoende opbergruimte is prettig: zo hoef je niet al je spullen rond te laten slingeren, maar kun je het netjes in de kast kwijt. Als je bureau bomvol met rommeltjes ligt, is dat namelijk niet bevorderlijk voor je concentratie. Een opgeruimde en verzorgde werkplek maakt dat jij je werk veel beter kunt doen!